در جست‌‌وجوی زندگی
هالی هیمنه

آدمی با «نوشتن برای خود»، بهتر خودش را می‌شناسد. حتّی، می‌فهمد که طرز فکرش چگونه است. بیشترْ بودنِ خودش را حس می‌کند. بیشتر به خودش وابسته می‌شود. و حتّی گاهی، بیشتر عاشق خودش می‌شود... می‌نویسد و خیالش راحت می‌شود که حرف‌هایش، زده شده‌اند، مکتوب شده‌اند.  می‌نویسد، گاه می‌پندارد که برای هیچ‌کسی نمی‌نویسد، اصلاً می‌نویسد که بسوزاندشان، ولی غافل است از اینکه خودش آن کسی هست که حرف‌هایش را می‌خواند؛ می‌خواند و می‌نویسد. می‌نویسد و می‌خواند. او برای خودش می‌نویسد، می‌نویسد تا تنهایی‌اش را با هم‌دمش قسمت کند. او هرچه که بیشتر بنویسد، بیشتر شیدای بودنِ آن کسی می‌شود که با زبانِ کلمات، با او سخن می‌گوید. او، می‌نویسد چون نیمۀ گم‌شده‌اش را یافته است... او خودش را می‌خواند و می‌خواند، و نادانسته، به خودش نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود.

***

دلم می‌خواست این پستْ پربارتر از این باشد ولی چه کنم، زمانی که وقتش بود، ننوشتم و حالا، دیگِ حوصله سر آمده است. حقیقت همین است؛ ما، با خواندنِ دیگران -خواندن به معنای کلی- یا از آن شخص خوشمان می‌آید یا از آن متنفر می‌شویم. خواندنِ کسی، مثل این است که با گاردِ باز، به مبارزه بروی. چرا این حرف را می‌زنم؟ برای مثال، می‌شود یک شخصِ دزدِ رذلِ پست را در نقشِ اولِ رمانی قرار داد و با برجسته کردنِ برخی افکار و افعالش، او را دوست‌داشتنی ساخت. منظورم در اینجا از خواندن، خواندنِ روایتی‌ست زنده، مکتوب، یا مصوّر شده از زندگیِ شخصی. در وجود هر شخصی، هر چند پست و فرومایه، خوبی‌هایی وجود دارد. ذاتِ آدمی با خوبی‌ها عجین شده، پس به سوی خوبی‌ها نیز کشش پیدا خواهد کرد. هرچقدر که بیشتر در وجودِ کسی خوبی ببیند، به سمت آن، بیشتر کشیده می‌شود.


پی‌نوشت: منظورم در این پست از برای خود نوشتن، دقیقاً چه بود؟ این مطلب را [یا حداقل پی‌نوشتش را] بخوانید.

  • ۴ گفت‌وگو
  • ۴۹۳ بازدید
  • ‎۲۶ آبان ۹۶، ۲۳:۱۸

گفت‌وگو

  • بسم الله 
    قلم
     همان که می نویسد ،سرنوشت می سازد و تاریخ رقم می زند
     چنان با ارزش است  که خداوند به آن سوگند یاد کرده.
    قلمتان پایدار و پر قوت
    تشکرِ بسیار دوستِ عزیز.
    دیروز این موضوع در ذهن من هم زیاد جولان می‌داد: ادبیات، سرنوشت ساز است. اینکه شما هم به این موضوع اشاره کردید، برایم بسی جالب بود. 
    موفق باشید.
  • چه پست زیبایی...نوشتن برای خود... 
    وقتی برای خودت می‌نویسی دیگر احساس تنهایی باقی نمی‌ماند در این صورت است که به عینه میبینی همیشه کسی جایی منتظرت است؛ کسی که هیچ نمی‌گوید و فقط می‌شنود...بهتر از این نمی‌شود. گاهی در دنیای پر از حرف که همه به هر طریقی می‌خواهند نصیحتت کنند و کارهای نکرده خودشان را برایت مشق کنند می توانی فقط گوشی برای شنیدن بیابی... همین سکون و آرامشش تو را کفایت می‌کند که آنچه که باید بشنوی، واضح‌تر و صریح‌تر به گوش‌ات برسد...
    کلمات وفادارترین همراهانند؛ می‌توانی دائما دمخورشان باشی، بر سرشان غربزنی، در شادی و غمت شریکشان کنی، در سرگردانی‌هایت به آن‌ها چنگ زنی و در اطراف خود جمعشان کنی، در خشم و عصبانیت فریادهایت را بر سر و صورتشان بزنی با همه‌ی اینها بازهم در کنارت بمانند و دم برنیاورند! 
    این مخلوقات بادرایت گاهی چنان از کوره‌راه‌ها و پیچ و خم‌های تاریک تفکرت عبورت می‌دهند و به وادی روشنایی می‌رسانند که برای خودت هم باور ناپذیر است. 
    آن‌ها انقدر در این مسیر تو را پیش می‌برند تا به وادی خودشناسی سوق‌ات دهند و بر خودی که سال‌ها از او گریزان بوده‌ای و به هر دلیلی زیر لایه‌هایی پنهانش کرده‌ای واقف‌ات گردانند. اینجاست که تازه چشمانت باز می‌شود و میبینی که راه شناخت معشوق جز از طریق شناخت خود میسر نشود و تا "من عرف نفسه" محقق نگردد "من عرف ربّه" خیالی واهی است.‌‌.. 
    بسیار عالی. چه خوب شد که این پست را با کلماتِ زیبا و پرمغزتان تکمیل کردید. تشکر.
  • با همین نوشتن هاست که تاریخ مانده است

    بنویسیم

    + و البته خودمان یامان نرود برای خودمان هم بنویسیم

    مطلب حقی بود:)
    بله، همینطور است. منظور من هم در اینجا از برای خود نوشتن، چیزی هست تحت عنوان «صفحات صبحگاهی». هزار کلمه‌ای -سه صفحه‌ای- هستند که باید هر روز نوشته شوند. به این مطلب هم پی‌نوشتی اضافه کردم؛ اگر کنجکاو بودید، آن را هم بخوانید.
  • پست پر باری بود برام :))
    هر چی بیشتر ازت میخونم، شوق نوشتنم بیشتر از قبل میشه.
    قلمت همیشه سبز دوست خوبم..
    خیلی خوبه. :)
    فقط امیدوارم جلوتر که میاید، هنوزم نوشته‌هام به شوق بیارنتون. آخه خودم که حس می‌کنم غمِ‌شون رفته رفته بیشتر می‌شن...
    خواهش می‌کنم...
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی