پیشنوشت: مخلص کلام اینکه، توی دنیایی زندگی میکنیم که هیچ چیزی جای خودش نیست؛ هیچ چیزی. تناقض سراسرِ آن را فرا گرفته است. گاهی حسابی کلافه میشوم از اینکه نمیتوانم درست را از نادرست تشخیص دهم. نمیدانم تنها در زمانِ ماست که دنیا اینطور پریشان شده است یا همیشه چنین بوده. همین چند روز، خیلی زور زدم که مقداری از این پیچیدگیهایش را بفهمم، درک کنم، و ببینم چگونه میشود آن را تغییر داد و اصلاح کرد، ولی هنوز که نتیجهای نگرفتهام. امیدوارم تا انتهای این نوشته، از میانِ این تاریکیها، به روشناییِ هرچند ناچیزی دست پیدا کنم.
کلافِ سردرگم
این روزها زیاد پیش میآید که تسلیمِ واقعیاتِ ناخوشایندِ این دنیا شَوم و خودم را بزنم به بیخیالی. آدم که زیاد روی یک مسئله فکر کند و به نتیجهای نرسد، میشود کلافه. درست انگار یک کلافِ سردرگم را دادهاید دستش، ولی هرچقدر هم که تلاش میکند نمیتواند کلاف را باز کند. یقیناً واژۀ «کلافه» باید ربطی به این ماجرا داشته باشد. حالا فرض کنید آن کلافِ سردرگم، دنیای گِردِ ما باشد با تمام پیچیدگیهایش، و من کسی باشم که بارها ناامید میشود از باز کردنِ آن گرههای کور؛ بعد این توپِ گرد را پرت میکنم یک گوشه و به خودم میگویم مرا چه به این کارها! اما دوباره و دوباره وقتی حوصلهام سر میرود، به ناچار میروم آن کلاف را برمیدارم و باز شروع میکنم به سروکله زدن با آن ـ انگار که هیچ سرگرمیِ دیگری نداشته باشم. البته، گاهی هم آن کلاف، جادویی میشود و بازی با آن هیجانانگیز ـ اما جدیداً به ندرت این اتفاق برایم افتاده است. بعضی وقتها، حقیقتاً به حالِ فیلسوفان و کسانی که کارشان اندیشیدن و درک کردنِ پیچیدگیها و تناقضاتِ این دنیا است افسوس میخورم. زندگیِ کسالتباری دارند و وقتی به حاصلِ کار و تلاششان نگاه میکنم، دوباره چشمم به نقطهای که نمیدانم کجاست خیره میشود و توی آن نقطۀ نامعلوم، انگار دنبالِ یافتنِ مفهومِ «بدبختی» میگردم؛ و وقتی به خودم میآیم، میبینم زمانِ زیادی آن کلاف را داشتهام توی دستانم میچرخاندم، و دوباره کلافه شدهام، و هیچ پیشرفتی نداشتم جز اینکه اعصابم بیشتر به هم ریخته است.
سعادتِ گمشده
در هر زمانی، عدهای پیدا میشوند که زندگیشان را فدای سعادت بقیه کنند. یعنی به ارزشِ بدبختی خودشان، راهِ سعادت را به دیگران نشان میدهند. البته معلوم هم نیست، شاید این افراد از همان اول خودشان را بدبخت و تباهشده یافتند و نومیدانه به جستوجوی سعادت پرداختند و ناگزیر به آن را کشانده شدند؛ شاید اگر همیشه توی زندگیشان یک علامتِ سوالِ گنده نمیدیدند، اگر نمیدیدند همیشه یک جای این زندگی میلنگد، اگر احساس نمیکردند این دنیا چیزی کم دارد و چیزی را در آن گم کردهاند، هیچگاه باعث نمیشد کولهبارشان را ببندند و تمامِ زندگیشان را خانهبهدوش، به جستوجوی آن گمشده، و جوابِ آن علامتِ سوال باشند.
برای مثال، همین ایوان تورگنیف، این نویسندۀ نامی، تمام عمرش را تنها بود و ازدواج نکرد. این اواخر کتابِ «پدران و پسران»اش را خواندم. توی این کتاب، قهرمانِ نهیلیستِ داستانش را با مرگی ناگوار، وقتی که هنوز قرار بود توی زندگیاش کارهای بزرگی انجام دهد، به آغوشِ مرگ انداخت. بعد سعادت را در عشق و ازدواج و یکسری اصول اخلاقی، و عقاید مذهبی نشان داده است ـ چیزهایی که خودش از بیشترشان بیبهره بوده. این موضوع غمگینم میکند. پذیرفتنِ این واقعیات، سخت نیست، ولی اغلب خوشایند هم نیست و آدم نمیتواند خودش را مجبور کند تا تسلیمِ این واقعیات شود. وقتی آدم میداند راهِ سعادت چیست، وقتی این موضوع را حقیقتاً درک میکند، مرضش چیست که خودش از بیراهه میرود؟ این موضوع برای من ناآشنا نیست. داستانِ پدران و پسران برایم شیرین بود؛ به شیرینیِ یک شکلاتِ تلخ. و نه فقط خودِ داستان. شاید این مسئله از نظر اخلاقی صحیح نباشد، ولی همۀ افراد را میشود از روی داستانهایی که میگویند قضاوت کرد؛ نه اینکه بدگوییشان را کرد، نه؛ منظورم این است که نویسنده، و راوی، توی لحظه لحظۀ داستان حضوری فعال دارد، در حالی که شاید هیچگاه توی داستان نباشد. بخصوص داستانهای قرنِ هفدهم که نویسندگان گاهی مستقیماً مخاطب را «خوانندۀ عزیز» خطاب میکردند و گاهی حتی خودشان را هم قاطیِ داستان میکردند: «البته هیچکس نمیداند که آندو در گفتههایشان صادق بودند یا نه، حتّی نویسنده هم از این امر مستثنا نیست!»
ابتذال
این چند وقت که بحثِ وبلاگنویسی و خداحافظی با آن داغ است، و من هم خودم را قاطیِ این مسائلِ (به قولِ خودم) خیلی بیاهمیت(۱) کردهام، خیلی به این موضوع فکر میکنم که چگونه میشود وبلاگنویسی را دوباره برگرداند به آن دورانِ طلایی ـ آن دورانی که هیچوقت نتوانستم درکش کنم و از این بابت هم افسوس نمیخورم. توی پستِ قبلی، نظرم را راجع به مرگِ وبلاگنویسی، که منظورم تمامشدنِ آن دورانِ طلایی بود گفتم. توی آن پست حرفهای دیگری، هم من و هم بقیه زدند، ولی با این حال میبینم حرفهایی که توی آن پست زدم خیلی دقیق بودند. داشتم فکر میکردم که چگونه میشود دوباره بازگشت به آن دورانِ طلایی وبلاگنویسی، و مدام به یک بنبست میرسیدم؛ اینکه اغلب افراد باید احساس کنند در جایی که تویش مینویسند، قدرِ نوشتههایشان دانسته میشود، و مورد توجه قرار میگیرد. نمیشود انکار کرد که دیگر رسانهها و مطبوعات توجهشان را از روی بلاگستان برداشته است. پیش خودم فکر میکردم که توی شبکههای اجتماعی یک پویش راه بیندازیم که همه را دوباره دعوت کنیم و بازگردانیم به وبلاگنویسی؛ و وقتی کاربرانِ مهم (همان سلبریتیها) شروع کنند به وبلاگنویسی، بقیه نیز به این بلاگستان روی خواهند آورد، و نه تنها جمعیتِ بلاگستان زیاد میشود، بلکه توجه رسانه و مطبوعات را نیز جلب خواهیم کرد، ولی تهِ این داستان به بن بست میخوردم. این کار چیزی جز ابتذال نیست؛ گدایانِ توجه! اینجا همیشه آن اصولِ اخلاقیام گل میکند و به هر واقعیتی که مادّی باشد، برچسبِ ابتذال را میچسباند. من حتّی وقتی ذهنم ناخودآگاه به این فکر میکند که میتوانم با کمی تغییر در روش و نگرشم به زندگی، درآمدی داشته باشم و به تبعِ آن از رفاهِ نسبتاً بیشتری برخوردار باشم و حداقل بتوانم یک موتور درستحسابی بخرم (آخر عاشقِ موتورهام!) و حقیقتاً مثلِ یک آدم (مثلِ یک آدمِ معمولی) زندگیام را پیش ببرم، باز هم آن اخلاقِ زهدطلبانه و فردگرایانهام از خوابش بیدار میشود، نهیب میزند که لازم نکرده تن به این ابتذالها بدهی؛ تو باید زندگیِ خودت را داشته باشی، هر چقدر هم که سختی در سرِ راهت باشد! و اینجاست که رشتۀ این افکارِ پلید و مبتذل پاره میشود.
البته باید توی زندگی آدم حواسش را حسابی جمع کند. گاهی پیش خودم میگویم از روی بیکارگی است که گرایش پیدا کردهام به این اصولِ زهدطلبانه و فردگرایانه، حقیقت همان اسکناسهای سبز و صورتی است؛ حقیقت همان تعدادِ فالوران است، همان لایکهاست، همان سلبریتیها حقیقتاند. حقیقت همان لحظهای است که طرف توی برنامۀ تلویزیونی میگوید حاضرم یک بازیگرِ دستِ چندم باشم تا یک نویسنده یا کارگردانِ خیلی مهم و تاثیرگذار... انگار حقیقت همان صفحۀ رنگیِ جعبۀ جادوست؛ حقیقت همان توی چشم بودن است؛ حقیقت یک جیبِ پُر از پول است. اصلاً ارزشِ یک داستان، یک رمان، و موفقیتش، به این است که از آن اقتباسِ سینمایی شود. کلماتی که توی کاغذهای کتابها نوشته شده، همگی دروغاند. حقیقت مثلِ خورشید است؛ درست آن بالا، جایی که از همهجای این دنیا دیده میشود. حقیقت یک صورتِ زیبا و دلفریب است، نه یک طینتِ پاک و زیبا. نمیدانم... نمیدانم چطور میشود این تناقضات را تحمل کرد. بیش از هر وقتی سردرگمم.
درست یادم است. یک زمانی، اینکه کسی نظرات و اصولِ خودش را داشته باشد، برایم ارزشمند بود، ولی حالا نمیدانم؛ بیشتر به نظرم مضحک میرسد. حالا کسی، مثلاً نویسندهای، وقتی میگوید یکی از اهدافش مبارزه با عُرف است، حقیقتاً خندهام میگیرد. پیش خودم میگویم چه کارِ بیهودهای! ابتذال! این روزها خیلی کم میتوانم چیزی را از دیده بگذرانم ولی رگهای از ابتذال را در آن نیابم. اگر امکانش بود، اصلاً خانه و زندگیام را رها میکردم و میرفتم توی جنگل زندگی میکردم، توی دلِ طبیعت؛ ولی میدانی که، نمیشود این کار را هم مبتذل ندانست. چند وقت پیش یک فیلم دیدم، Into The Wild. داستانِ کسی بود که بر اصولِ مبتذل و مادیگرایانۀ جامعه و زندگیاش قیام میکند؛ زندگیِ مرفه و پدر و مادرِ پولدارش را رها کرده بود و میخواست در طبیعت، در اصالتِ محض همراهِ کتابهایش و نویسندگانِ محبوبش زندگی کند. به دنبالِ حقیقت بود، و در آخر میفهمید که نمیشود توی این دنیا زندگی کرد و تن به کمی ابتذال نداد. و وقتی تصمیم میگیرد که به زندگیِ سابقش برگردد، دیگر نمیتواند... نمیدانم، فیلمِ خیلی قشنگی بود؛ خودتان ببینید. شاید بهترین راه همین باشد که پوچیِ این دنیا را بپذیری و با کمی ابتذال کنار بیایی. بد نیست که امیدوارانه به زندگیِ پس از مرگ فکر کرد. همین است که بیشتر، بودن در دنیای خیالی و انتزاعیام را ترجیح میدهم تا این دنیای واقعی. گاهی حقیقتاً آرزو میکنم که هیچگاه از توی کابوسهایم بیرون نیایم. آنجا زندگی ترس دارد، هیجان دارد، سختی خیلی دارد، آنقدر ناراحتیهای شدیدی دارد که هیچگاه برایت تکراری نمیشود؛ و همینهاست چیزی که من میخواهم. شاید تهِ دلم ناراحت نباشم از اینکه یک جنگِ جهانیِ دیگر اتفاق بیفتد! قبلاً مبارزه برای یک هدف، برایم ارزشمند بود، ولی حالا نمیدانم، دیگر نمیدانم چه ارزشمند است و چه چیزی، مبتذل. فقط بودن توی یک مبارزۀ شدید، مبارزهای که آنقدر بزرگ باشد که لحظهای نتوانم آزادانه و از روی اختیار فکر کنم و تصمیم بگیرم، میتواند مرا از این سردرگمی و احساسِ پوچی و ابتذال نجات دهد. هو... چقدر حرف میزنم!
آزادی (توئیت)
نمیدانم در آزادی چیست که همه در جستوجوی آناند. کسی چه میداند، شاید تنها بخاطرِ نبودنش محبوب است، بخاطرِ اینکه هنوز کسی به آن دست نیافته است. من که به «آزادی» خوشبین نیستم. چه بسا زندگانیهایی که در عدمِ آن معنادارترند؛ حداقل در مبارزه تا رسیدن به آن. و از آن به بعدش ـ در اوج آزادی ـ بشر بیشازپیش سرگردان خواهد شد. شاید وقتی انسانها به آزادیِ مطلق دست پیدا کردند، یکبار دیگر به سوی عشق و رمانتیزم روی بیاورند؛ به این امید که شاید رازِ زندگانی در گسترۀ ان نهفته باشد..
پینوشت ۱: خوب دقت کردهام، از نظرِ شخصی که همین حالا هستم، خیلی از مسائلِ واقعیِ این دنیا برایم بیاهمیت و مبتذل است؛ بیشتر ترجیح میدهم توی دنیای انتزاعیِ خودم باشم تا این دنیای واقعی. این واژۀ «مبتذل» هم خیلی به ابتذال کشانده شده است؛ بهتر است حداقل یکبارِ دیگر معنایش را مرور کنیم: تکراری، فاقد جذابیت؛ خوار و ناپسند؛ بیارزش، سخیف.
- ۷ گفتوگو
- ۶۱۲ بازدید
- ۱۸ مرداد ۹۷، ۲۱:۴۷
گفتوگو
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.