در جست‌‌وجوی زندگی
هالی هیمنه

کلیدرخوانی برای من به شیرینیِ بازگشتِ به گذشته‌های دور است. روزهایی که زندگی در آن‌ها موج می‌زد و پر از سرزندگی بودم. نمی‌دانم ارتباطشان دقیقاً در چیست؛ نمی‌دانم جادوی این کتاب در چیست. جای خالیِ سلوچِ دولت‌آبادی را هم خوانده‌ام، ولی کلیدرش انگاری برایم با تمامِ کتاب‌های این دنیا فرق می‌کند. به احتمالِ زیاد گویشِ کُردیِ گفت‌وگوهایش که بیش از هر گویشی به فارسیِ دری نزدیک است ـ و برای من مثلِ بازگشت به ریشه‌ها می‌ماند ـ و نثرِ شاعرانۀ دولت‌آبادی در روایتِ این داستان هیچ بی‌تاثیر نیست، و همین‌هاست که هوش از سرم می‌برد. و خودِ داستان هم متعلق به دورانی است که چراغِ خاطرۀ قومی فروزان بود و مثلِ حالا به پت‌پت نیفتاده بود؛ مالِ وقتی است که جوانمردی، غیرت، شجاعت، انسانیت، حرمت، ایمان و شرافت، به کلماتی تهی از معنا بدل نگشته بودند. تاکنون هیچ داستانی به اندازۀ کلیدر نتوانسته است برایم زنده شود و طعمِ زندگی را به من بچشاند. توی این روزها، و هر وقتی که دلم حسابی از دنیا می‌گیرد و هیچ نیرو و انگیزه‌ای برای ادامه‌دادن در خودم نمی‌بینم، یادِ این کتاب می‌افتم. حالا هم دو هفتۀ هیجان‌انگیزی را برای خودم آرزو می‌کنم، چون شروع کرده‌ام به خواندنِ کلیدر. به نظرم بعد از این‌همه خستگی، استحقاقش را داشته باشم.

چند ساعت بعد: کلیدر آنقدر مملو از حسِ نوستالژی است که نمی‌توانم تحملش کنم. همین پنجاه‌صفحه هم مرا بس است! فکر می‌کردم بازگشت به گذشته شیرین باشد، ولی حالا می‌بینم شیرینی‌اش آن‌قدر زیاده از حد است که به تلخی می‌گراید. افسرده و غریب. فکر نمی‌کنم بتوانم دوباره بخوانمش. باشد برای بعد.

  • ۹ گفت‌وگو
  • ۴۴۲ بازدید
  • ‎۱۵ آذر ۹۷، ۱۷:۰۶

گفت‌وگو

  • سلوچش رو فقط خونده ام به نظرم بد نبود .زیاد باهاش ارتباط برقرار نکردم.کلیدرش رو نخوندم ولی! 
    جلد اول کلیدر رو بخونید، اگه خوشتون اومد مطمئن باشید بهترین داستانیه که تونسته‌اید توی عمرتون بخونید.
  • من یکم بابت شخصیت و تفکرات سیاسی ایشون ازشون بددلی گرفتم.هرچند متعقدم یه اثر هنری خوب را باید حتما لمس کرد جدا ازهرچیزی .اما مدتی هم هست به عقیده ای که یه سرش هنر هست و یه سرش هنرمند و زندگی هنرمند  کهداین دو نقطه رو بهم وصل کرده رسیده ام.

    اما به چشم اگر روزی قرار شد دستم بر کتابش ببرم به یاد شما و وصف شما می افتم اول (:
    حقیقتاً حیفه به خاطر تفکراتِ سیاسیِ کسی، آدم خودش رو از خوندنِ یه شاهکار محروم کنه. :)

    البته امیدوارم خوشتون بیاد، چون ممکنه به هر سلیقه‌ای جور در نیاد.
  • دقیقا کلیدر برای منم همینقدر نوستالژی و پر از حس های خوبه
    کاش وقتی بود که دوباره برم سراغش
    متأسفانه من اینبار نتونستم این‌مقدار از نوستالژی‌شو تحمل کنم؛ یه جورایی زد تو ذوقم و از خوندنش منصرف شدم. ولی هنوزم دلم می‌خواد برم و بخونمش. خلاصه توی تضادِ مضحکی گیر کرده‌م! :)
  • فعلا در حال لذت بردن از راه جنگ منصور انوری هستم،۱۴ جلد منصور رو تموم کنم حتما کتاب بعدیم کلیدر خواهد بود
    این دست کتاب ها ارزش خوندن رو دارن:)
    لذت این داستان‌های خیلی بلند حقیقتاً تفاوت خیلی زیادی با بقیۀ رمان‌ها داره.
  • با داستان های بلند میشه زندگی کرد ماه ها ولی داستان های کوتاه که زیاد هم شدن چندان اثر دل انگیزی نداره و به شدت سطحی هستش
    جزئیات ریز کتاب های بلند فرصت زندگی کردن و احساس بودن در کنار شخصیت های داستان رو نصیب خواننده میکنه
    بله دقیقاً همینه. من یادمه موقعی که کلیدر رو خونده بودم از تمامِ رمان‌ها ناامید شده بودم و احساس می‌کردم هیچ رمانی نمی‌تونه به پای کلیدر برسه، و تا یکی‌دو ماه هم از خوندنِ هیچ رمانی لذت نمی‌بردم.
  • شاید برای شور انگیز کردن زندگی بشه به کتابهای نادر ابراهیمی هم فکر کرد.
    آتش بدون دود 
    چه خوب که یاد آوری کردید. آتش بدون دود هم جزء کتاب‌های بلندیه که می‌خوام حتماً بخونمش، باید بذارمش توی اولویت. و در کل کارهای نادر ابراهیمی خیلی دوست‌داشتنی هستند؛ مردی در تبعید ابدی، رونوشت بدون اصل، ابن مشغله و ابوالمشاغل رو ازش خونده‌م.
  • خوندن نادر ابراهیمی زندگی کردن رو که اکثرا یادمون میره به یادمون میاره.
    من قلم این مرد رو دوست دارم.
    چون نور داره.
    حرفتون رو قبول دارم.
    من که هر بار نادر ابراهیمی می‌خونم نوشته‌هام شدیداً تحت تاثیرِ قلمش قرار می‌گیره.
  • نمیدونم چرا با نوشته های دولت آبادی نمیتونم ارتباط برقرار کنم...
    بله خب، با هر سلیقه‌ای جور در نمیاد، و هر حوصله‌ای هم نمی‌تونه تحملش کنه. همینطور که دوباره‌خونیِ کلیدر از حوصلۀ من خارج بود. البته کلیدر پر از گزاره‌های سنتیه، و نثرش هم میشه گفت به قولی سنگینه. نمیشه سریع خوندش.
  • این کتابهای داستان چند جلدی رو می خرید یا امانت می گیرید؟
    اگه امکانش باشه، امانت می‌گیرم. در غیر اینصورت و به طور معمول دانلود می‌کنم.
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی